خودرو

پمپ ترمز چیست؟

پمپ ترمز چیست؟ ساختار و عملکرد

سیستم ترمز خودرو، یکی از حیاتی‌ ترین سامانه‌ های ایمنی در هر وسیله نقلیه محسوب می‌شود که وظیفه کاهش سرعت و توقف ایمن خودرو را بر عهده دارد. در گذشته، سیستم‌های ترمز بسیار ساده بوده و اغلب بر پایه اصطکاک مستقیم اجزا عمل می‌کردند. اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش پیچیدگی خودروها، سیستم‌ های ترمز هیدرولیکی جایگزین روش‌ های قدیمی شدند.

پمپ ترمز، با تبدیل نیروی مکانیکی ناشی از فشار پای راننده بر پدال ترمز به فشار هیدرولیکی، باعث اعمال نیروی ترمز بر چرخ‌ها می‌شود. این قطعه حیاتی، نقش محوری در ایجاد نیروی ترمز یکنواخت و کارآمد در تمامی چرخ‌ها ایفا کرده و به این ترتیب، ایمنی و کنترل خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در ادامه بیشتر با عملکرد این قطعه حیاتی آشنا می‌شویم.




عملکرد پمپ ترمز

هنگامی که خودرو روشن می‌شود، پمپ ترمز در حالت آماده‌ به‌ کار قرار می‌گیرد. سیستم هیدرولیک ترمز پر از روغن ترمز است و آماده انتقال فشار به سیلندرهای چرخ‌ها است. با این حال، تا زمانی که پدال ترمز فشرده نشود، هیچ فشاری در سیستم ایجاد نمی‌شود.

در حین رانندگی، پمپ ترمز در حالت انتظار به سر می‌برد. با فشردن پدال ترمز، نیروی مکانیکی وارد شده به پدال به پمپ ترمز منتقل می‌شود. پمپ ترمز این نیرو را به فشار هیدرولیکی تبدیل کرده و از طریق لوله‌ های ترمز به سیلندرهای چرخ‌ ها منتقل می‌کند. این فشار باعث می‌شود پیستون‌ های داخل سیلندرها به بیرون حرکت کنند و لنت‌ های ترمز را به دیسک‌ های ترمز بچسبانند. اصطکاک ایجاد شده بین لنت‌ ها و دیسک‌ ها باعث کاهش سرعت چرخش چرخ‌ ها و در نهایت توقف خودرو می‌شود.

پس از رها کردن پدال ترمز، فنرهای برگشت‌ دهنده، لنت‌ ها را از دیسک‌ ها جدا می‌کنند. فشار روغن ترمز به تدریج کاهش یافته و پیستون‌های سیلندرها به موقعیت اولیه خود باز می‌گردند. پمپ ترمز همچنان در حالت آماده‌ به‌ کار باقی می‌ماند تا در صورت نیاز به ترمزگیری مجدد، به سرعت عمل کند.

با خاموش شدن خودرو، پمپ ترمز همچنان به سیستم هیدرولیک متصل است. با این حال، بدون فعال بودن سیستم جرقه‌ زنی و سوخت‌ رسانی، خودرو قادر به حرکت نیست و نیازی به استفاده از ترمز نیست.




انواع پمپ ترمز خودرو

سیستم ترمز خودروها به طور کلی به دو دسته اصلی پمپ ترمز تک‌ محفظه و دو‌ محفظه تقسیم‌بندی می‌شود. این دو نوع پمپ، علی‌رغم عملکرد مشابه در ایجاد فشار هیدرولیکی جهت توقف خودرو، از لحاظ ساختاری و ایمنی تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند.

پمپ ترمز تک‌ محفظه

پمپ ترمز تک‌ محفظه

همانطور که از نامش پیداست، دارای یک محفظه اصلی است که در آن یک سیلندر و پیستون تعبیه شده است. در این نوع پمپ، اعمال فشار بر روی پدال ترمز سبب حرکت پیستون شده و در نتیجه، روغن ترمز با فشار به سمت کالیپرهای ترمز هدایت می‌شود. سادگی ساختار و هزینه تولید پایین‌تر از جمله مزایای پمپ ترمز تک‌ محفظه محسوب می‌شود. اما در مقابل، این نوع پمپ به دلیل وجود تنها یک مدار هیدرولیکی، در صورت بروز هرگونه نشتی یا خرابی در سیستم، منجر به از دست رفتن کامل عملکرد ترمز خواهد شد و از این رو ایمنی کمتری نسبت به نوع دوم دارد.

پمپ ترمز دو محفظه

پمپ ترمز دو محفظه

پمپ ترمز پشت‌ سرهم یا دومحفظه، دارای دو محفظه مجزا است که هرکدام توسط یک سیلندر و پیستون مجزا هدایت می‌شوند. این ساختار منجر به ایجاد دو مدار هیدرولیکی مستقل در سیستم ترمز خودرو می‌شود. مزیت اصلی این نوع پمپ ترمز، افزایش سطح ایمنی است. در صورت بروز نشتی یا خرابی در یکی از مدارها، مدار دیگر همچنان به طور موثر عمل کرده و توانایی توقف خودرو را حفظ می‌کند. این در حالی است که در پمپ ترمز تک‌ محفظه، وجود تنها یک مدار، در صورت بروز مشکل منجر به کاهش قابل توجه قدرت ترمز و به خطر افتادن ایمنی سرنشینان می‌شود.

با توجه به مزایای ذکر شده، استفاده از پمپ ترمز پشت‌ سرهم در خودروهای مدرن امروزی به عنوان یک استاندارد ایمنی رواج یافته است. این نوع پمپ ترمز، با ایجاد دو مدار هیدرولیکی مستقل، اطمینان خاطر بیشتری را برای رانندگان فراهم کرده و ریسک تصادفات ناشی از نقص سیستم ترمز را به حداقل می‌رساند.




اجزای اصلی پمپ ترمز

  • مجموعه پیستون اولیه و ثانویه: این دو مجموعه، قلب تپنده پمپ ترمز هستند. با فشار دادن پدال ترمز، پیستون اولیه حرکت کرده و روغن ترمز را به سمت پیستون ثانویه و سپس به مدارهای ترمز انتقال می‌دهد.
  • دیافراگم: فشار ایجاد شده توسط بوستر را به روغن ترمز منتقل می‌کند و به تقویت نیروی ترمز کمک می‌کند.
  • فنر برگشت‌ دهنده: پس از رها کردن پدال ترمز، این فنر پیستون‌ ها را به موقعیت اولیه خود باز می‌گرداند.
  • سوپاپ‌ های کنترل فشار و مرکزی: فشار روغن ترمز را در مدارهای مختلف تنظیم کرده و از قفل شدن چرخ‌ ها جلوگیری می‌کنند.
  • مخزن روغن: این مخزن، محل نگهداری روغن ترمز است و سطح روغن ترمز را در سیستم نشان می‌دهد.
  • مدارهای انتقال به چرخ‌ها: این مدارها، روغن ترمز را از پمپ ترمز به کالیپرهای ترمز در هر چرخ انتقال می‌دهند.
  • بوستر: بوستر، نیرویی که راننده به پدال ترمز وارد می‌کند را تقویت کرده و به پمپ ترمز منتقل می‌کند.
  • اورینگ‌ ها و واشرها: این قطعات، آب‌ بندی سیستم را تضمین کرده و از نشت روغن ترمز جلوگیری می‌کنند.
  • بوش‌های پلاستیکی:سایش بین قطعات فلزی را کاهش داده و عمر مفید پمپ ترمز را افزایش می‌دهند.
  • حلقه‌ های خاردار: پیستون‌ها را در جای خود محکم نگه می‌دارند.
  • سنسور مایع ترمز: سطح روغن ترمز را کنترل کرده و در صورت کاهش سطح روغن، چراغ هشدار را روشن می‌کند.



جمع بندی

یدکی اصیل عرضه کننده طیف گسترده‌ای از قطعات و لوازم یدکی در شیراز است. این فروشگاه به صورت حضوری و آنلاین آماده ارائه خدمت به شماست. به منظور تامین ایمنی و عملکرد مطلوب خودروی شما، فروشگاه ما انواع پمپ ترمز با کیفیت بالا را به صورت آنلاین و حضوری عرضه می نماید. با بهره گیری از خدمات ما، می توانید به سادگی پمپ ترمز مورد نیاز خود را انتخاب و سفارش دهید. ارسال سریع و مطمئن محصولات در سراسر کشور از دیگر مزایای خرید از فروشگاه ما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید