خودرو

علت خروج آب از اگزوز خودرو چیست؟

علت نشت آب از اگزوز خودرو چیست؟

مشاهده خروج آب از اگزوز خودرو، به ویژه در هوای سرد، امری رایج است اما گاهی نگرانی هایی را برای رانندگان ایجاد میکند. در حالی که در برخی موارد این پدیده، طبیعی و بی ضرر است، گاهی می تواند نشان دهنده وجود نقص فنی در خودرو باشد.

برای تشخیص دقیق علت این پدیده، به بررسی علل احتمالی خروج آب از اگزوز در این مقاله می‌پردازیم.




فهرست




سیستم اگزوز خودرو

اجزا سیستم اگزوز خودرو

سیستم اگزوز خودرو از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که به طور کلی وظیفه آن:

هدایت گازهای خروجی از موتور به بیرون: این کار باعث می‌شود که این گازها به جای انتشار در داخل کابین خودرو، به محیط بیرون رانده شوند.

کاهش صدای تولید شده توسط موتور: سیستم اگزوز با استفاده از اجزای مختلف خود، صدای ناهنجار موتور را به حد قابل قبولی می‌رساند.

کاهش آلایندگی: سیستم اگزوز، به ویژه در خودروهای جدید، مجهز به مبدل کاتالیزوری است که آلاینده‌های مضر موجود در گازهای خروجی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

در ادامه به بررسی اجزای اصلی سیستم اگزوز و وظایف هر یک می‌پردازیم:

منیفولد خروجی

منیفولد خروجی اگزوز که به آن منیفولد دود نیز می‌گویند، در ابتدای سیستم اگزوز قرار دارد و وظیفه‌ی آن جمع‌ آوری گازهای خروجی از تمام سیلندرهای موتور و هدایت آنها به یک مجرای واحد است.

منیفولد خروجی معمولاً از جنس چدن یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود و داغ‌ ترین قسمت سیستم اگزوز است.

لوله‌های رابط

لوله‌های رابط اگزوز، که به آن‌ها لوله‌های اتصالی یا لوله‌های جابجایی نیز گفته می‌شود، گازهای خروجی را از منیفولد به مبدل کاتالیزوری و سپس به سایر اجزای سیستم اگزوز منتقل می‌کنند.

لوله‌های رابط معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند تا بتوانند در برابر گرمای شدید و فشار گازهای خروجی موتور به خوبی عمل کنند.

مبدل کاتالیزوری

این قطعه یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم اگزوز است و وظیفه‌ی آن تبدیل آلاینده‌های مضر موجود در گازهای خروجی به گازهای less harmful مانند بخار آب و دی‌ اکسید کربن است. آلاینده‌هایی که مبدل کاتالیزوری خنثی می‌کند شامل هیدروکربن‌ های نسوخته (HC)، مونوکسید کربن (CO)و اکسیدهای نیتروژن (NOx) است.

مبدل کاتالیزوری از یک هسته‌ی سرامیکی پوشیده شده با فلزات گرانبهایی مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم تشکیل شده است.

صدا خفه کن

صدا خفه کن اگزوز، که به آن سیلنسر یا مُفِلِر نیز گفته می‌شود، وظیفه‌ی اصلی آن کاهش صدای ناهنجار موتور است.

صدا خفه کن با استفاده از محفظه‌ها و لوله‌های مختلف، امواج صوتی را به دام انداخته و آنها را به ارتعاشات با فرکانس پایین‌ تر تبدیل می‌کند که صدای کمتری دارند. صدا خفه کن‌ها معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند.

لوله خروجی

این آخرین بخش از سیستم اگزوز است و وظیفه‌ی آن، هدایت نهایی گازهای خروجی به خارج از خودرو است.

لوله خروجی معمولاً از جنس فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته می‌شود.




علت خروج آب از اگزوز

در ادامه به بررسی علل مختلف این پدیده می‌پردازیم:

در هوای سرد و مرطوب، بخار آب موجود در هوا با عبور از سیستم خنک کننده موتور، به مایع تبدیل می‌شود. در واقع زمانی که موتور گرم است و بخار آب موجود در اگزوز با هوای سرد بیرون برخورد می‌کند، به سرعت متراکم شده و به شکل قطرات آب از اگزوز خارج می‌شود.

این مایع به همراه گازهای خروجی از اگزوز خارج شده و به صورت قطرات آب قابل مشاهده می‌شود. این پدیده طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی ندارد.

مبدل کاتالیست، قطعه‌ای در سیستم اگزوز است که برای کاهش آلایندگی گازهای خروجی به کار می‌رود. در فرایند تبدیل آلاینده‌ها، واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهد که محصول جانبی آنها بخار آب است. بخار آب تولید شده در مبدل کاتالیست، در تماس با لوله سرد اگزوز به مایع تبدیل شده و به صورت قطرات آب از اگزوز خارج می‌شود.

این بخار آب نیز به صورت قطره از اگزوز خارج می‌شود. میزان آب خروجی از اگزوز معمولاً کم است و پس از گرم شدن کامل موتور و سیستم اگزوز، به مرور از بین می‌رود. این پدیده نیز طبیعی بوده و نشان‌دهنده عملکرد صحیح مبدل کاتالیست است.

واشر سرسیلندر، در بین بلوک موتور و سرسیلندر قرار دارد و از نشت آب، روغن و گاز از محفظه احتراق جلوگیری می‌کند. اگر این واشر خراب شود، می‌تواند باعث نشت آب به داخل محفظه احتراق شود. این آب در حین احتراق بخار شده و به صورت قطرات آب از اگزوز خارج می‌شود.

علائم دیگری که می‌توانند نشان‌دهنده خرابی واشر سرسیلندر باشند:

  • کم شدن ناگهانی آب رادیاتور
  • گرم شدن بیش از حد موتور
  • دود سفید یا آبی از اگزوز
  • کاهش قدرت موتور

رینگ و پیستون، اجزایی در موتور هستند که وظیفه آب‌ بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز و روغن را بر عهده دارند. اگر رینگ و پیستون ضعیف شوند، می‌توانند باعث نشت آب به داخل محفظه احتراق شوند. این آب در حین احتراق بخار شده و به صورت قطرات آب از اگزوز خارج می‌شود.

علائم دیگری که می‌توانند نشان‌دهنده ضعیف شدن رینگ و پیستون باشند:

  • دود آبی از اگزوز، به خصوص هنگام شتاب‌گیری
  • مصرف بیش از حد روغن
  • کاهش قدرت موتور



خروج آب از اگزوز خطرناک است؟

خروج آب از اگزوز خطرناک است؟

مشاهده مقدار کمی آب که از اگزوز خودرو خارج می‌شود، به خصوص در هوای سرد، معمولاً جای نگرانی ندارد. این امر به دلیل تراکم بخار آب موجود در گازهای خروجی موتور است که در تماس با هوای سردتر به مایع تبدیل می‌شود.

اگر این اتفاق فقط در هوای سرد رخ می‌دهد و بوی نامطبوعی از اگزوز خارج نمی‌شود، جای هیچ نگرانی نیست. برای رفع این مشکل، کافی است 15 تا 20 دقیقه رانندگی کنید تا موتور و سیستم اگزوز به طور کامل گرم شوند. گرم شدن اگزوز، بخار آب را تبخیر و از نشت آن جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، رانندگی در مسافت‌های کوتاه و به طور مکرر می‌تواند باعث تجمع بخار آب در سیستم اگزوز شود. برای جلوگیری از این امر، سعی کنید تا حد امکان مسافت‌های طولانی‌تر رانندگی کنید و از رانندگی‌های کوتاه و مکرر خودداری کنید.

درست است که پیشگیری کامل از این پدیده امکان‌ پذیر نیست، اما با انجام چکاپ‌ های دوره‌ای منظم توسط مکانیک می‌توان احتمال رخ دادن آن را به طور قابل‌توجهی کاهش داد. با این حال، اگر حجم آب خروجی غیرمعمول زیاد یا همراه با علائم دیگر باشد، می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی‌تر باشد. در این صورت، بررسی توسط یک مکانیک واجد شرایط ضروری است.




جمع بندی

یکی از روش‌های مؤثر جهت تشخیص ماهیت مایع خروجی از اگزوز خودرو، بررسی دقیق رنگ دود اگزوز است.

یدکی اصیل عرضه کننده انواع قطعات و لوازم یدکی شیراز، لوازم یدکی ایران خودرو شیراز و لوازم یدکی سایپا شیراز است. این فروشگاه در شیراز واقع شده و به صورت حضوری و آنلاین آماده ارائه خدمت به شماست. یدکی اصیل در تلاش است تا محصولات با کیفیت و اصل را با قیمت مناسب به دست مشتریان خود در سراسر کشور برساند.

فروشگاه یدکی اصیل انواع قطعات و لوازم یدکی ماشین (پژو، پراید و…) از جمله قطعات موتوری، قطعات بدنه، قطعات برقی و الکترونیکی، قطعات تزئینی و … را عرضه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید