خرابی و تعمیر خودرو, خودرو

همه چیز درباره‌ی استارت خودرو و علائم خرابی آن

استارت خودرو؛ سیستم استارت ماشین و علائم خرابی آن

در دنیای پرشتاب امروز، خودروها به بخشی جدایی‌ ناپذیر از زندگی تبدیل شده‌اند و شناخت دقیق از اجزای مختلف آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سیستم استارت، به عنوان یکی از مهم‌ ترین اجزای خودرو، نیازمند توجه و مراقبت خاصی است.

در گذشته قبل از اختراع سیستم استارت برقی که امروزه در همه خودروها استفاده می‌شود، از یک هندل دستی برای چرخاندن میل لنگ موتور استفاده می‌کردند. اما در خودروهای نسل جدید، استارت با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، موتور را به حرکت درمی‌آورد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی جامع سیستم استارت خودرو، اجزای تشکیل‌ دهنده آن، نحوه عملکرد و همچنین عواملی که می‌توانند بر کارایی آن تأثیر بگذارند، بپردازیم.




تکامل سیستم استارت

در نخستین خودروها برای آغاز به کار موتور، از سیستم راه اندازی دستی موسوم به هندل استفاده می شد. راننده با چرخاندن هندلی که به میل لنگ موتور متصل بود، به صورت مستقیم موجب چرخش اجزای داخلی موتور می شد. این چرخش، مخلوط سوخت و هوا را در سیلندرها فشرده کرده و در نهایت منجر به احتراق و روشن شدن موتور می گردید.

سیستم استارت برقی، با بهره گیری از انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری خودرو، به صورت خودکار و با فشار دادن یک دکمه یا چرخش سوئیچ، موتور را راه اندازی می کند. در این سیستم، یک موتور الکتریکی کوچک به نام استارتر، با دریافت جریان برق از باتری، شروع به چرخش کرده و از طریق یک مجموعه دنده، میل لنگ موتور را به حرکت در می آورد. با چرخش میل لنگ، شرایط لازم جهت احتراق فراهم شده و موتور روشن می شود.




عملکرد سیستم استارت خودرو

عملکرد سیستم استارت خودرو

زمانی که کلید استارت خودرو چرخانده می‌شود، جریان الکتریکی از باتری به موتور استارت ارسال می‌شود. موتور استارت، به عنوان یک موتور الکتریکی، از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. آرمیچر: آرمیچر استارت یک هادی مسی است که به دور خود پیچیده شده و جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند. با عبور جریان الکتریکی از آرمیچر، یک میدان مغناطیسی در اطراف آن ایجاد می‌شود.
  2. قطب‌ های مغناطیسی: قطب‌ های مغناطیسی استارت، میدان مغناطیسی ثابتی را ایجاد می‌کنند.

تبدیل انرژی:

هنگامی که جریان الکتریکی از آرمیچر عبور می‌کند و میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند، این میدان مغناطیسی با میدان مغناطیسی ثابت قطب‌ های مغناطیسی برهم‌ کنش کرده و نیرویی ایجاد می‌کند که باعث چرخش آرمیچر می‌شود. این چرخش به وسیله‌ی دنده‌ای به فلایویل موتور متصل شده و آن را به حرکت در می‌آورد. در واقع، انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل شده و موتور خودرو شروع به کار می‌کند.

اجزای اصلی سیستم استارت:

  • موتور استارت: قلب سیستم استارت بوده و وظیفه‌ی تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را بر عهده دارد.
  • اتوماتیک استارت: این قطعه دندانه‌ای را به فلایویل موتور متصل کرده و پس از روشن شدن موتور، دنده را آزاد می‌کند.
  • سولنوئید: با دریافت فرمان از کلید استارت، دنده را به فلایویل متصل کرده و جریان الکتریکی را به موتور استارت وصل می‌کند.
  • زغال‌ ها: این قطعات جریان الکتریکی را از آرمیچر به کلکتور منتقل می‌کنند.



علائم خرابی استارت خودرو

علائم خرابی استارت خودرو
  • سخت استارت خوردن: زمانی که خودرو به سختی استارت می‌خورد و یا به طور متناوب روشن می‌شود، می‌تواند نشان‌ دهنده وجود مشکلاتی در سیستم استارت یا سیستم برق‌ رسانی خودرو باشد. دلایل این مشکل می‌توانند شامل ضعف باتری، خرابی سلنوئید استارت، فرسودگی دنده استارت یا مشکلات در مدارهای الکتریکی باشند.

  • استارت خوردن با تأخیر: اگر پس از چندین بار تلاش برای استارت زدن، خودرو روشن شود، این نشان‌ دهنده وجود مشکلی در سیستم استارت یا برق‌ رسانی است. دلایل این تأخیر می‌تواند شامل ضعف اتصالات، خرابی کلید استارت یا مشکلات در مدارهای الکتریکی باشد.

  • شنیدن صدای تیک از محفظه موتور: صدای تیک مانند پس از چرخاندن سوئیچ معمولاً نشان‌ دهنده عمل نکردن سلنوئید استارت است. سلنوئید استارت قطعه‌ای است که وظیفه درگیر کردن دنده استارت با فلایویل را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود، دنده استارت با فلایویل درگیر نمی‌شود و موتور روشن نمی‌گردد.

  • درگیر ماندن استارت ماشین: پس از روشن شدن خودرو، اگر صدای چرخش استارت همچنان ادامه داشته باشد، نشان‌ دهنده گیر کردن دنده استارت به فلایویل است. این مشکل می‌تواند به دلیل فرسودگی دنده استارت یا وجود مشکل مکانیکی در سیستم استارت باشد.

  • عدم استارت خوردن ماشین: اگر با چرخاندن سوئیچ هیچ واکنشی از سوی استارت مشاهده نشود، این نشان‌ دهنده قطع کامل جریان برق به استارت است. دلایل این مشکل می‌توانند شامل ضعف باتری، خرابی کلید استارت، قطع شدن سیم‌کشی یا سوختن فیوزها باشد.

دیگر علائم خرابی استارت خودرو

  • ضعف باتری: باتری ضعیف یا خراب نمی‌تواند جریان الکتریکی کافی برای چرخاندن موتور استارت را تأمین کند.
  • خرابی سلنوئید استارت: سلنوئید استارت قطعه‌ای الکترومغناطیسی است که وظیفه درگیر کردن دنده استارت با فلایویل را بر عهده دارد. خرابی این قطعه باعث می‌شود دنده استارت با فلایویل درگیر نشود و موتور روشن نگردد.
  • فرسودگی دنده استارت: با گذشت زمان و استفاده مکرر، دنده استارت ممکن است فرسوده شده و نتواند به درستی با فلایویل درگیر شود.
  • مشکلات در مدارهای الکتریکی: قطع شدن سیم‌کشی، سوختن فیوزها یا خرابی کلید استارت می‌توانند باعث قطع جریان برق به استارت شوند.



دلایل خرابی استارت خودرو

  • کثیفی زغال استارت: یکی از شایع‌ ترین دلایل خرابی استارت، کثیف شدن زغال‌های آن است. تجمع گرد و غبار و ذرات آلودگی بر روی زغال‌ها، مانع از ایجاد جرقه لازم برای راه‌ اندازی موتور می‌شود. همچنین، کثیفی اتصالات بین زغال و بدنه استارت نیز می‌تواند عملکرد آن را مختل کند.

  • قطع اتصال زغال و بالشتک: از دست رفتن اتصال بین زغال و بالشتک استارت، یکی دیگر از عوامل رایج در خرابی این قطعه است. این مسئله معمولاً به دلیل سایش و فرسودگی قطعات یا شل شدن اتصالات رخ می‌دهد.

  • چسبندگی زغال به بدنه: چسبندگی زغال به بدنه استارت یا سایر قطعات، مانع از حرکت آزادانه آرمیچر می‌شود و در نتیجه، استارت قادر به چرخاندن موتور نخواهد بود. این مشکل معمولاً به دلیل گرمای بیش از حد یا وجود رطوبت در محیط ایجاد می‌شود.

  • تمام شدن یا شکستگی زغال: فرسودگی و تمام شدن زغال‌ها، یکی از دلایل قطعی برای خرابی استارت است. در این حالت، تعویض زغال‌ها یا تعویض کامل استارت ضروری است.

  • جدا شدن سیم‌ها: قطع یا شل شدن سیم‌های متصل به زغال استارت، مانع از رسیدن جریان برق به استارت می‌شود و در نتیجه، استارت عمل نخواهد کرد.

  • ایجاد اتصال کوتاه: ایجاد اتصال کوتاه بین سیم‌های استارت یا بین سیم‌ها و بدنه خودرو، می‌تواند باعث سوختن فیوزها یا آسیب دیدن سایر قطعات برقی شود و عملکرد استارت را مختل کند.



جمع بندی

سیستم استارت خودرو، مجموعه‌ای از اجزای الکتریکی و مکانیکی است که وظیفه روشن کردن موتور خودرو را بر عهده دارد. از جمله دلایل اصلی خرابی استارت خودرو می‌توان به ضعف باتری، فرسودگی زغال‌ها، آسیب‌ دیدگی سلونوئید، خرابی سیم‌ کشی، مشکلات در اتصالات الکتریکی و معیوب شدن موتور استارت اشاره کرد. عوامل محیطی مانند رطوبت، حرارت بالا و ارتعاشات نیز می‌توانند بر عمر مفید قطعات سیستم استارت تأثیرگذار باشند.

یدکی اصیل عرضه کننده انواع قطعات و لوازم یدکی شیراز، لوازم یدکی ایران خودرو شیراز و لوازم یدکی سایپا شیراز است. این فروشگاه در شیراز واقع شده و به صورت حضوری و آنلاین آماده ارائه خدمت به شماست. یدکی اصیل در تلاش است تا محصولات با کیفیت و اصل را با قیمت مناسب به دست مشتریان خود در سراسر کشور برساند.

دیدگاهتان را بنویسید