خودرو

تفاوت دیفرانسیل جلو با دیفرانسیل عقب؛ کدام بهتر است؟

تفاوت دیفرانسیل جلو با دیفرانسیل عقب؛ کدام بهتر است؟

سیستم انتقال قدرت، یکی از ارکان اصلی عملکرد خودرو محسوب می‌شود که نقش بسزایی در تعیین ویژگی‌ های دینامیکی، هندلینگ و راحتی خودرو ایفا می‌کند. در میان انواع مختلف سیستم‌های انتقال قدرت، دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب دو نمونه از رایج‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها هستند. انتخاب نوع دیفرانسیل در طراحی خودرو، امری است که مستقیماً بر روی عملکرد، هندلینگ و تجربه رانندگی تأثیرگذار بوده و از این رو، همواره مورد توجه مهندسان خودرو و علاقه‌مندان به صنعت خودرو بوده است.

مقایسه این دو نوع سیستم انتقال قدرت و بررسی مزایا و معایب هر یک، می‌تواند به خریداران در انتخاب خودروی مناسب کمک شایانی نماید.




بررسی دیفرانسیل جلو

سیستم دیفرانسیل جلو، به‌عنوان یکی از اجزای کلیدی در سیستم انتقال قدرت خودرو، طی دهه‌ های گذشته تحولات شگرفی را تجربه کرده است. اگرچه ریشه‌ های تاریخی این سیستم به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد، اما گسترش و کاربرد گسترده آن در صنعت خودروسازی، به ویژه از دهه 1960 میلادی آغاز شد.

در خودروهای دیفرانسیل جلو، واحد محرکه شامل موتور، گیربکس و دیفرانسیل، به‌صورت یکپارچه در بخش جلویی خودرو جای می‌گیرد. این آرایش خاص، مزایای متعددی را برای خودرو به ارمغان می‌آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش فضای داخلی: حذف میل‌ گاردان در خودروهای دیفرانسیل جلو، امکان ایجاد کف صاف‌تر در بخش عقب خودرو را فراهم می‌کند. این امر به افزایش فضای بار و بهبود راحتی سرنشینان منجر می‌شود.
  • کاهش اتلاف نیرو: نبود میل‌گاردان، به معنای کاهش اصطکاک و در نتیجه کاهش اتلاف نیرو در سیستم انتقال قدرت است. این موضوع، به ویژه برای خودروهایی با موتورهای کم‌حجم، اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • امکان نصب موتور به‌صورت عرضی: قرارگیری موتور به‌صورت عرضی در خودروهای دیفرانسیل جلو، بهینه سازی فضای موتور و افزایش فضای داخلی خودرو را ممکن می‌سازد.
  • هندلینگ بهتر در شرایط لغزنده: در بسیاری از شرایط جاده‌ای، خودروهای دیفرانسیل جلو هندلینگ بهتر و پایداری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

کاربردهای دیفرانسیل جلو

در ابتدای توسعه سیستم دیفرانسیل جلو، به دلیل مزایایی که ذکر شد، این سیستم عمدتاً در خودروهای کوچک و اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گرفت. هدف از این کار، کاهش هزینه تولید و افزایش فضای داخلی خودرو بود. با این حال، برخی خودروسازان آمریکایی، مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند و خودروهای بزرگ و لوکسی مانند کادیلاک الدورادو و اولدزموبیل تورنادو را با سیستم دیفرانسیل جلو تولید کردند. این امر نشان‌دهنده پتانسیل بالای این سیستم در خودروهای مختلف بود.

امروزه، سیستم دیفرانسیل جلو به یکی از رایج‌ترین سیستم‌ های انتقال قدرت در خودروهای سواری تبدیل شده است. پیشرفت‌ های تکنولوژیکی در زمینه طراحی و ساخت خودرو، امکان استفاده از این سیستم را در طیف وسیعی از خودروها، از خودروهای کوچک شهری تا خودروهای شاسی‌بلند، فراهم کرده است.

خودروهای دیفرانسیل جلو در ایران

پراید
پژو ۲۰۶
زانتیا
تندر ال ۹۰
تیبا
پژو ۴۰۵
رانا
دنا
سورن
سمند
پژو۲۰۷
کوییک
برلیانس




بررسی دیفرانسیل عقب

در خودروهایی با دیفرانسیل عقب، همان‌طور که از نام آن پیداست، دیفرانسیل در قسمت عقب خودرو قرار دارد. در این سیستم، نیروی تولید شده توسط موتور از طریق گیربکس به یک میل‌ گاردان بلند منتقل می‌شود. میل‌ گاردان این نیرو را به دیفرانسیل عقب رسانده و در آنجا، گشتاور بین دو چرخ عقب تقسیم می‌شود.

داشتن دیفرانسیل عقب مزایای متعددی برای خودرو به ارمغان می‌آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سادگی ساختار: به دلیل ابعاد بزرگ‌تر قطعات، ساختار دیفرانسیل عقب ساده‌تر بوده و تعمیر و نگهداری آن آسان‌تر است.
  • تعادل وزن: در خودروهای دیفرانسیل عقب، توزیع وزن به صورت تقریباً ۵۰:۵۰ بین محور جلو و عقب است که باعث بهبود هندلینگ و پایداری خودرو در سرعت‌های بالا می‌شود.
  • کشش بهتر در شتاب‌ گیری: به دلیل قرارگیری موتور در قسمت جلو و دیفرانسیل در قسمت عقب، وزن خودرو در هنگام شتاب‌ گیری بر روی چرخ‌ های محرک وارد شده و باعث افزایش کشش و شتاب‌ گیری بهتر خودرو می‌شود.

کاربرد دیفرانسیل عقب

در گذشته، دیفرانسیل عقب در اکثر خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تقاضا برای خودروهای با مصرف سوخت کمتر و کشش بهتر در شرایط مختلف، استفاده از دیفرانسیل عقب به تدریج کاهش یافته است. در حال حاضر، دیفرانسیل عقب بیشتر در خودروهای اسپرت، سدان‌های بزرگ و لوکس و برخی از خودروهای شاسی بلند استفاده می‌شود.




تفاوت دیفرانسیل جلو دیفرانسیل عقب

تفاوت دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب

1. عملکرد در شتاب‌ گیری

  • دیفرانسیل عقب: در شتاب‌ گیری‌های سریع، به دلیل انتقال وزن به عقب و افزایش اصطکاک در چرخ‌ های محرک، عملکرد بهتری دارد و کمتر دچار هرزگردی و لغزش می‌شود.
  • دیفرانسیل جلو: در شتاب‌ گیری‌های سریع، به دلیل انتقال وزن به عقب و کاهش اصطکاک در چرخ‌ های محرک، بیشتر مستعد هرزگردی و لغزش است.

2. عملکرد در شروع حرکت در سطوح لغزنده

  • دیفرانسیل عقب: هنگام شروع حرکت در سطوح لغزنده، به دلیل توزیع وزن کمتر روی محور عقب، مستعد هرزگردی و از دست دادن کنترل است.
  • دیفرانسیل جلو: به دلیل توزیع وزن بیشتر روی محور جلو، هنگام شروع حرکت در سطوح لغزنده مانند برف، عملکرد بهتر و کنترل‌ پذیری بیشتری دارد.

3. هندلینگ و کنترل‌پذیری

  • دیفرانسیل عقب: کنترل‌ پذیری بهتری در پیچ‌ ها دارد و برای رانندگان حرفه‌ای مناسب‌تر است. تمایل به بیش‌ فرمانی دارد که می‌تواند برای رانندگان با تجربه لذت‌ بخش باشد.
  • دیفرانسیل جلو: کنترل‌ پذیری در پیچ‌ ها نسبت به دیفرانسیل عقب دشوارتر است. تمایل به کم‌ فرمانی دارد که می‌تواند در پیچ‌ های تند مشکل‌ساز شود.

4. کاربرد

  • دیفرانسیل عقب: مناسب برای خودروهای اسپرت و پرقدرت که به شتاب‌ گیری سریع و هندلینگ دقیق نیاز دارند.
  • دیفرانسیل جلو: مناسب برای خودروهای شهری و خانوادگی که به راحتی رانندگی، مصرف سوخت کمتر و کشش بهتر در سطوح لغزنده نیاز دارند.



جمع بندی

انتخاب بین دیفرانسیل جلو و عقب خودرو به عوامل متعددی از جمله سبک رانندگی، شرایط آب و هوایی، نوع جاده و کاربری خودرو بستگی دارد. خودروهای دیفرانسیل جلو به دلیل کشش بهتر در شرایط لغزنده و مصرف سوخت کمتر، محبوبیت بیشتری دارند. در مقابل، خودروهای دیفرانسیل عقب معمولاً هندلینگ بهتری ارائه داده و برای رانندگی اسپرت مناسب‌تر هستند. بنابراین، انتخاب نوع دیفرانسیل باید بر اساس نیازها و اولویت‌های شخصی هر فرد صورت گیرد.

یدکی اصیل عرضه کننده طیف گسترده‌ای از قطعات و لوازم یدکی در شیراز است. این فروشگاه به صورت حضوری و آنلاین آماده ارائه خدمت به شماست.
در فروشگاه یدکی اصیل، می‌توانید انواع قطعات حیاتی خودرو از جمله دسته موتور، کمک فنر، بلبرینگ، دینام، کویل و کاسه نمد را با اطمینان خاطر خریداری نمایید. همچنین، قطعات حساس و تخصصی همچون سرسیلندر نیز در سبد محصولات این فروشگاه موجود می‌باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید