خرابی و تعمیر خودرو, خودرو

علائم و نشانه های آب روغن قاطی کردن خودرو | راه حل چیست؟

علائم و نشانه های آب روغن قاطی کردن خودرو | راه حل چیست؟

مخلوط شدن آب و روغن در خودرو، که اصطلاحا به “آب روغن قاطی کردن” معروف است، یکی از اتفاقات ناخوشایند و پرهزینه برای هر راننده‌ای محسوب می‌شود. در این حالت، روغن به واسطه نقصی در سیستم، وارد چرخه آب شده و با آن مخلوط می‌شود. مشاهده‌ی روغن در آب رادیاتور، یکی از نشانه‌های بارز این اتفاق است.

به دلایل مختلفی آب و روغن در موتور خودرو باهم ترکیب میشوند که در این مقاله به علت‌ها و علائم آن می‌پردازیم.




فهرست




علت آب روغن قاطی کردن خودرو چیست؟

علت آب روغن قاطی کردن خودرو چیست؟

مخلوط شدن آب و روغن در خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شایع‌ترین علل عبارتند از:

واشر سرسیلندر قطعه‌ای نازک و فلزی است که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار می‌گیرد و وظیفه‌ی جدا نگه داشتن آب و روغن را به عهده دارد. یکی از رایج‌ترین دلایل سوختن واشر سرسیلندر، جوش آوردن موتور خودرو است. جوش آوردن به دلیل کم شدن آب رادیاتور، نقص در سیستم خنک‌کاری، خرابی واتر پمپ، و یا عدم استفاده از ضد یخ در فصل‌های گرم رخ می‌دهد.

در اثر عوامل دیگری مانند فرسودگی، ضربه و یا تعمیرات نادرست، واشر سرسیلندر ممکن است آسیب ببیند و کارایی خود را از دست بدهد. اگر واشر سرسیلندر آسیب ببیند یا بسوزد، می‌تواند باعث مخلوط شدن آب و روغن شود.

سرسیلندر از جنس آلومینیوم یا چدن ساخته شده. سرسیلندر در بالای بلوک سیلندر قرار دارد و محفظه احتراق را تشکیل می دهد. آب و روغن در کانال های جداگانه ای در سرسیلندر جریان دارند. اگر به هر دلیلی سرسیلندر خراب شود یا ترک بخورد، می‌تواند باعث نشت آب به داخل محفظه روغن شود.

بلوک سرسیلندر از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • بلوک موتور: قسمت پایینی موتور که سیلندرها، حفره های احتراق و مجاری آب را در خود جای داده است.
  • سرسیلندر: قسمت بالایی موتور که شامل سوپاپ ها، محفظه احتراق و مجاری روغن است.

واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر قرار دارد که از نشت آب، روغن و گاز از بین این دو بخش جلوگیری می کند. آسیب دیدگی بلوک سرسیلندر می تواند به واشر سرسیلندر آسیب برساند و باعث نشت آب و روغن به داخل یکدیگر شود.

پوسته یاتاقان ها از جنس فلز هستند و یاتاقان ها را در جای خود نگه می‌دارند. اگر پوسته یاتاقان ها آسیب ببینند، می‌توانند باعث نشت روغن به داخل کانال‌های آب شوند.




خسارات قاطی شدن آب و روغن به موتور

قاطی شدن آب و روغن برای موتور ضررهای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

  • روغن موتور وظیفه‌ی روانکاری قطعات متحرک موتور را بر عهده دارد.
  • آب با روغن مخلوط می‌شود، خاصیت روانکاری آن را کاهش می‌دهد.
  • این امر باعث افزایش اصطکاک بین قطعات متحرک موتور می‌شود.
  • در نهایت، منجر به ساییدگی و خوردگی زودرس قطعات موتور می‌شود.
  • آب و روغن در مجاری روغن موتور رسوبات و لجن ایجاد می‌کنند.
  • این رسوبات و لجن می‌توانند مجاری روغن را مسدود کنند.
  • انسداد مجاری روغن می‌تواند باعث کمبود روغن در برخی از قسمت‌های موتور شود.
  • کمبود روغن نیز به نوبه خود می‌تواند منجر به ساییدگی و خوردگی قطعات موتور شود.
  • قاطی شدن آب و روغن راندمان موتور را کاهش می‌دهد.
  • این امر باعث کاهش قدرت و شتاب موتور می‌شود.
  • آب و روغن مخلوط شده، به طور موثر گرما را از موتور منتقل نمی‌کنند.
  • این امر باعث افزایش دمای موتور می‌شود.
  • افزایش دمای موتور می‌تواند به قطعات موتور آسیب برساند.
  • یکی از شایع‌ترین دلایل قاطی شدن آب و روغن، خرابی واشر سرسیلندر است.
  • واشر سرسیلندر بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار دارد.
  • این واشر از نشت آب و روغن به داخل محفظه احتراق جلوگیری می‌کند.
  • خرابی واشر سرسیلندر می‌تواند باعث قاطی شدن آب و روغن شود.



علائم آب روغن قاطی کردن خودرو

علائم آب روغن قاطی کردن خودرو

در صورت مشاهده ی هر یک از نشانه های ذکر شده، به هیچ وجه این مسئله را پشت گوش نیاندازید و به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید.

نشتی خارجی واشر سرسیلندر می تواند باعث خروج مایع خنک کننده از زیر منیفولد ورودی و اگزوز شود. معمولاً زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که موتور کاملاً گرم باشد.

اگر هیچ کانال یا شلنگ دیگری نزدیک مایع خنک کننده وجود نداشت، ممکن است به راحتی نشتی واشر سرسیلندر را ببینید، ولی اگر در اطراف کانال های مایع خنک کننده دیگری وجود دارد، برای تشخیص نشتی مجبور هستید رنگ UV به مایع خنک کننده اضافه کنید و اطراف آن را با نور UV بررسی و منبع نشتی را پیدا کنید.

اکثرا نشتی واشر سرسیلندر معمولاً از داخل موتور بوده که باعث وارد شدن مایع خنک کننده به محفظه احتراق می شود. در اثر این اتفاق مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق می سوزد و این پروسه دودی سفید رنگ ایجاد کرده که از اگزوز بیرون می آید. این دود معمولاً به هنگام استارت سرد موتور با یک بوی شیرین همراه است و حتی در زمان گرم بودن موتور نیز ممکن است ادامه پیدا کند. اگر میزان نشتی مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق زیاد باشد میزان رنگ دود خروجی از اگزوز بسیار بیشتر شده و به راحتی می توان آن را تشخیص داد.

علاوه بر ورود مایع خنک کننده به محفظه احتراق در اثر نشتی واشر سرسیلندر، امکان ورود گازهای اگزوز به داخل مایع خنک کننده هم وجود دارد. این اتفاق باعث ایجاد حباب هایی داخل رادیاتور یا مخزن مایع خنک کننده می شود که حتی به هنگام سرد بودن مایع خنک کننده، ظاهر آن را طوری می کند که گویی مایع در حال جوشیدن است.

این حباب ها در واقع همان گازهای اگزوز هستند که در پروسه احتراق وارد سیستم خنک کننده شده اند.یکی از راه های آسانی که خودتان هم می توانید سوختن و نشتی این قطعه را تست کنید همین مورد بررسی وجود حباب داخل مایع خنک کننده است.

اگر واشر سرسیلندر خودرو سوخته باشد، معمولا موتور بعد از رانندگی های طولانی، داغ می کند. این اتفاق به دلیل کاهش مایع خنک کننده و سوخته شدن آن در پروسه احتراق رخ می دهد. ولی عوامل دیگری مانند وجود مشکل در پروسه احتراق، گرمای اضافی گازهای اگزوز داخل مایع خنک کننده و عدم توانایی رادیاتور خودرو برای خنک کردن مایع خنک کننده کثیف نیز در این موضوع دخیل هستند.

اگر موتور خودروی شما داغ می کند این موضوع می تواند منجر به مشکلات بیشتری شود. یکی از اصلی ترین مشکلات داغ کردن موتور، آسیب دائمی به واشرهای دیگر موتور است که می تواند منجر به نشتی های دیگر شود. اگر این مشکل را زیاد نادیده بگیرید، نهایتاً ممکن است مجبور به تعمیر اساسی موتور خودرو شوید که قطعاً هزینه های زیادی برای شما خواهد داشت.

با نشتی مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق، این مایع با چکه از رینگ پیستون ها وارد روغن موتور می شود. با گذشت زمان آب و روغن با هم قاطی شده و روغن موتور حالتی شیری رنگ پیدا میکند.

معمولاً این مورد را می تواند با نگاه به روغن موجود روی گیج و همچنین در موتور تشخیص داد. ترکیب شدن آب و روغن سبب می شود روغن موتور به درستی نتواند وظیفه روغن کاری قطعات داخلی موتور را انجام دهد و نهایتاً، سبب بروز مشکل برای دیواره سیلندرها و بلبرینگ های میل لنگ و میل سوپاپ خواهد شد. حتی اگر با خودرو رانندگی هم نکنید، به دلیل وجود آب داخل روغن احتمال زنگ زدگی سطوح داخلی موتور نیز بالا می رود که نهایتاً نیاز به تعمیر اساسی موتور ایجاد میکند.

با سوختن مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق، معمولاً نقطه های سفید ریزی در اطراف الکترود تشکیل می شوند. البته مشکلات دیگری هم وجود دارند که این نقطه های سفید رنگ ریز را ایجاد می کند و این مورد نمی تواند صرفاً نشانه سوختن واشر سرسیلندر باشد، ولی اگر نشانه های دیگر سوختن واشر سرسیلندر وجود دارند و این مورد را هم می بینید، با اطمینان بیشتری می توان نتیجه گرفت.




اگر ماشین آب روغن قاطی کرد چه کنیم؟

اگر متوجه شدید که ماشین شما آب روغن قاطی کرده است، باید فوراً اقدام کنید تا از آسیب بیشتر به موتور جلوگیری کنید. در اینجا چند گام برای انجام این کار وجود دارد:

۱. خودرو را متوقف کنید

به محض مشاهده علائم آب روغن قاطی کردن، مانند دود سفید از اگزوز، حباب در رادیاتور، یا تغییر رنگ روغن موتور، خودرو را در مکانی امن متوقف کنید.

موتور را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.

۲. از اضافه کردن آب یا روغن خودداری کنید

تا زمانی که مشکل را پیدا و حل نکنید، به هیچ عنوان آب یا روغن به موتور اضافه نکنید. اضافه کردن آب یا روغن فقط مشکل را بدتر می‌کند.

۳. سطح آب و روغن را بررسی کنید

قبل از باز کردن درب رادیاتور، اجازه دهید تا موتور خنک شود. سپس، سطح آب را در رادیاتور و مخزن ذخیره بررسی کنید. همچنین، سطح روغن موتور را با استفاده از گیج روغن بررسی کنید.

۴. به دنبال علائم نشتی باشید

شیلنگ‌ها، لوله‌ها، و اتصالات را برای نشتی بررسی کنید. اگر نشتی پیدا کردید، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

۵. به یک مکانیک مراجعه کنید

اگر نتوانستید مشکل را خودتان حل کنید، باید خودرو را به یک مکانیک ببرید. مکانیک می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و آن را تعمیر کند.




جمع بندی

یدکی اصیل عرضه کننده انواع قطعات و لوازم یدکی خودرو در شیراز، لوازم یدکی ایران خودرو شیراز و لوازم یدکی سایپا شیراز است. این فروشگاه در شیراز واقع شده و به صورت حضوری و آنلاین آماده ارائه خدمت به شماست. یدکی اصیل در تلاش است تا محصولات با کیفیت و اصل را با قیمت مناسب به دست مشتریان خود در سراسر کشور برساند.

فروشگاه یدکی اصیل انواع قطعات و لوازم یدکی ماشین (پژو، پراید و…) از جمله قطعات موتوری، قطعات بدنه، قطعات برقی و الکترونیکی، قطعات تزئینی و … را عرضه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید