خودرو, دانستنی های خودرو

آشنایی با انواع لاستیک خودرو + معرفی بهترین برندهای ایرانی

قبل از خرید لاستیک خودرو این نکات را بخوانید

خرید لاستیک جدید برای خودرو می‌تواند تجربه‌ای چالش‌ برانگیز باشد. تنوع گسترده‌ی برندها، ابعاد و انواع مختلف لاستیک‌ ها در بازار می‌تواند هر فردی را سردرگم کند. با این حال، لاستیک‌ ها نقشی حیاتی در عملکرد وسیله نقلیه شما ایفا می‌کنند. انتخاب لاستیک مناسب نه تنها تجربه‌ی رانندگی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه در کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و صرفه‌ جویی اقتصادی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

به همین دلیل، در این راهنمای جامع، با انواع لاستیک خودرو و برندهای آن بیشتر آشنا می‌شویم.




فهرست




انواع مدل تایر

لاستیک ماشین را می توان از جهات مختلفی دسته بندی کرد که به طور کلی در 4 دسته قرار می‌گیرند.

تفاوت لاستیک بایاس و رادیال

لاستیک‌ بایاس

لاستیک‌ های بایاس که با نام لاستیک‌ های لایه‌ ضربدری نیز شناخته می‌شوند، نوعی تایر هستند که در آن‌ لایه‌ های الیاف تقویتی، به صورت ضربدری و با زاویه 30 تا 40 درجه نسبت به یکدیگر، روی هم قرار می‌گیرند. این ساختار، اسکلت لاستیک را تشکیل می‌دهد.

در مقایسه با لاستیک‌ های رادیال، که نوع رایج‌تر تایر در حال حاضر هستند، لاستیک‌ های بایاس دارای ویژگی‌های زیر هستند:

لاستیک‌ های بایاس به دلیل ساختار لایه‌ای و ضربدری خود می‌توانند بارهای سنگین‌ تری را نسبت به لاستیک‌ رادیال با اندازه مشابه تحمل کنند. این امر آنها را به انتخابی محبوب برای کامیون‌ ها، اتوبوس‌ ها و سایر وسایل نقلیه سنگین تبدیل می‌کند.

لاستیک‌ بایاس به دلیل انعطاف‌ پذیری لبه‌ ها، سواری نرمتری نسبت به رادیال ارائه می‌دهد. این امر رانندگی در سطوح ناهموار را ایده‌آل می‌کند. به طور کلی، لاستیک‌ های بایاس نسبت به لاستیک‌ های رادیال ارزان‌تر هستند.

اما ساختار ضربدری لایه‌ ها در این لاستیک‌، اصطکاک بیشتری بین تایر و جاده ایجاد می‌کند. این امر منجر به مقاومت غلتشی بیشتر، مصرف سوخت بالاتر و گرم شدن بیشتر تایر می‌شود. لاستیک‌ های بایاس به دلیل شکل و ساختارشان، در مقایسه با لاستیک‌ های رادیال، فرمان‌ پذیری و ثبات کمتری در پیچ‌ها دارند.

به دلیل مقاومت غلتشی و گرم شدن بیشتر، این لاستیک‌ برای استفاده در سرعت‌ های بالا مناسب نیست. سایش آج بیشتر: این لاستیک‌ به دلیل اصطکاک بیشتر با جاده، بیشتر ساییده می‌شوند و عمر کوتاه‌ تری نسبت به لاستیک‌ های رادیال دارند.

لاستیک رادیال

لاستیک‌ رادیال در ساختار آنها از لایه‌ های سیمی یا الیافی به صورت عمود بر مرکز تایر و همچنین لایه‌ های شعاعی و متحد المرکز استفاده می‌شود. این نوع طراحی در مقایسه با لاستیک‌ بایاس که لایه‌ های سیمی یا الیافی آنها به صورت مورب قرار گرفته‌اند، مزایای قابل توجهی دارد و به همین دلیل، امروزه به عنوان رایج‌ ترین نوع تایر در وسایل نقلیه مدرن شناخته می‌شوند.

ایده اولیه لاستیک‌ رادیال به اوایل قرن بیستم باز می‌گردد. اولین لاستیک‌ های رادیال تجاری در دهه 1940 توسط شرکت میشلن در فرانسه تولید شدند.

به دلیل اصطکاک کمتر بین سطح جاده و لاستیک، مصرف سوخت به طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر است. طراحی رادیال باعث می‌شود تا سطح تماس لاستیک با جاده در هنگام پیچیدن و مانور بیشتر شود و در نتیجه، هندلینگ و پایداری خودرو به طور قابل توجهی ارتقا می‌یابد. این لاستیک‌ مسافت ترمز کوتاه‌تری را در مقایسه با لاستیک‌ های بایاس ارائه می‌دهد، که به افزایش ایمنی رانندگی کمک می‌کند.

لاستیک‌ رادیال کم‌ صداتر از بایاس است و این امر، به ویژه در رانندگی‌ های طولانی، آسایش سرنشینان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

درست است که لاستیک‌ های رادیال مزایای قابل توجهی نسبت به بایاس دارند، اما بی‌ نقص نیستند. به دلیل پیچیدگی بیشتر فرآیند تولید و مواد اولیه مرغوب‌تر مورد استفاده در ساخت، لاستیک‌ های رادیال گران‌تر از بایاس هستند.

در صورت پنچری یا آسیب‌ دیدگی، تعمیر لاستیک‌ رادیال به دلیل ساختار پیچیده‌تر آنها دشوارتر و پرهزینه‌ تر است.




تفاوت لاستیک تابستانی و زمستانی

لاستیک تابستانی

درست است که نام تایرهای تابستانی گویای استفاده‌ی آن‌ها در آب و هوای گرم و خشک است، اما عملکرد این نوع تایرها به همین محدوده ختم نمی‌شود. تایرهای تابستانی در شرایط بارش باران نیز می‌توانند عملکردی قابل قبول و حتی مطلوب ارائه دهند.

در دمای بالای محیط، به دلیل مواد خاص به کار رفته در ساخت این تایرها، چسبندگی فوق‌ العاده‌ای بین لاستیک و سطح جاده ایجاد می‌شود. این امر به کنترل‌ پذیری بهتر خودرو در پیچ‌ ها و افزایش راندمان و کارایی ماشین می‌انجامد.

برخلاف تصور رایج، تایرهای تابستانی در زمان بارش باران نیز از لغزش خودرو جلوگیری می‌کنند. شیارها و آج‌ های کم‌ عمق و باریک این تایرها، تماس بیشتری بین لاستیک و جاده ایجاد می‌کنند و به تخلیه آب از زیر آن کمک می‌کنند. آج کم‌ عمق این لاستیک، مقاومت اصطکاکی کمتری در برابر سطح جاده ایجاد می‌کند و این امر به نوبه خود، به کاهش مصرف سوخت خودرو می‌انجامد.

اما با افت دما، تایرهای تابستانی انعطاف‌ پذیری خود را از دست می‌دهند و فرمان‌ پذیری خودرو به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. حرکت بدون لغزش در این شرایط، به ویژه در سطوح یخبندان، با این نوع تایرها بسیار دشوار و خطرناک خواهد بود.

به دلیل عمق کم آج، تایرهای تابستانی برای رانندگی در شرایط برفی به هیچ وجه مناسب نیستند و استفاده از آن‌ها در چنین شرایطی بسیار خطرناک است.

نکاتی در مورد استفاده از تایرهای تابستانی:

به دلیل عدم تقارن آج در تایرهای تابستانی، جابجایی چرخ‌ های عقب و جلو به صورت ضربدری برای سایش یکنواخت توصیه نمی‌شود. بهترین حالت، جابجایی چرخ‌ های سمت چپ و راست در هر محور است.

به طور کلی، استفاده از تایرهای تابستانی در دمای زیر 7 درجه سانتی‌ گراد توصیه نمی‌شود.

لاستیک زمستانی

لاستیک زمستانی، که به عنوان لاستیک برفی نیز شناخته می‌شود، برای رانندگی در شرایط سرد و یخبندان، طراحی شده‌اند. این تایرها در مقایسه با لاستیک‌ های معمولی، در سطوح پوشیده از برف و یخ، عملکرد بهتری از نظر چسبندگی، ترمز گیری و هندلینگ ارائه می‌کنند.

شیارهای عمیق‌تر در این تایر، مانند شبکه‌ای عمل می‌کند که برف را به دام می‌اندازند و به بیرون پرتاب می‌کند. این امر به ایجاد چسبندگی بیشتر با سطح جاده کمک می‌کند، حتی زمانی که جاده پوشیده از برف یا یخ است. شبکه‌ی متراکم شیارها، به مانند لبه‌ های تیز عمل می‌کنند و قدرت چنگ‌ زنی بهتری در برف و یخ ایجاد می‌کنند.

برخی از تایرهای زمستانی به میخ‌ های فلزی یا سرامیکی مجهز شده‌اند که در شرایط یخبندان، می‌توانند اصطکاک اضافی ایجاد کنند.

فاصله ترمز گیری را در سطوح پوشیده از برف و یخ به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا در شرایط زمستانی، کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشید. استفاده از لاستیک زمستانی می‌تواند خطر تصادفات رانندگی را در زمستان به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

نکاتی در مورد استفاده از تایرهای زمستانی:

برای ایجاد حداکثر ایمنی، باید تمام چهار چرخ خودرو را با تایرهای زمستانی تعویض کنید.

به طور مرتب فشار باد تایرهای زمستانی خود را چک کنید و مطمئن شوید که در سطح توصیه شده توسط سازنده خودرو است. انواع لاستیک خودرو




لاستیک‌ اسپرت

لاستیک‌ های اسپرت برای ارائه حداکثر عملکرد و هندلینگ در سرعت‌ های بالا و شرایط رانندگی چالش‌ برانگیز طراحی شده‌اند. این نوع لاستیک‌ ها در مقایسه با لاستیک‌ های معمولی سواری، دارای چندین ویژگی متمایز هستند. اول اینکه لاستیک‌ اسپرت از ترکیبی نرم‌تر ساخته شده‌ که چسبندگی بیشتری به سطح جاده ایجاد می‌کند، به خصوص در پیچ‌ ها و هنگام ترمزگیری.

دوم آج لاستیک‌ اسپرت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از حداکثر تماس با سطح جاده اطمینان حاصل کند و در عین حال آب را به طور موثر تخلیه کنند تا از هیدروپلنینگ جلوگیری شود.

سوم لاستیک‌ اسپرت معمولاً دارای پروفیل کوتاه‌تر و عرض بیشتری نسبت به لاستیک‌ های معمولی است. این کار مرکز ثقل خودرو را پایین می‌آورد و هندلینگ را بهبود می‌بخشد. و در آخر این لاستیک‌ برای تحمل بارهای بالا طراحی شده‌ که برای شتاب‌ گیری سریع، دور زدن و ترمزگیری است که رانندگی اسپرت به همراه دارد.

از آن طرف، ترکیب نرم‌تر لاستیک‌ های اسپرت به این معنی است که آنها سریع‌تر از لاستیک‌ های معمولی فرسوده می‌شوند، به خصوص اگر رانندگی پرخاشگرانه داشته باشید. معمولاً گران‌تر از لاستیک‌های معمولی هستند. ترکیب نرم‌ و آج اسپرت‌ تر، می‌تواند صدای بیشتری در جاده ایجاد کند. پروفیل کوتاه‌تر این لاستیک‌ سواری را نسبت به لاستیک‌ های معمولی سفت‌تر کند.

لاستیک آفرود

اگر به دنبال گشت‌ و گذار در طبیعت و لذت بردن از مسیرهای خاکی، گل‌آلود و ناهموار هستید، به لاستیک‌ هایی بیش از تایرهای معمولی خودروتان نیاز دارید. این نوع تایرها برای وسایل نقلیه شاسی‌ بلند و دو دیفرانسیل طراحی شده‌اند و با عملکرد بالا، چالش‌ های رانندگی در طبیعت را برای شما آسان می‌کنند.

آج عمیق و برجسته این لاستیک، به افزایش چسبندگی در سطوح لغزنده و ناهموار مانند گل، سنگ و شن کمک می‌کند و از لغزش و هرزگردی خودرو جلوگیری می‌کند. تایرهای آفرود با داشتن دیواره‌ های جانبی ضخیم‌تر، در برابر سایش و پارگی ناشی از برخورد با سنگ و اشیاء تیز مقاوم‌تر هستند.

این نوع تایرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند خم شوند و از موانع عبور کنند بدون آنکه از فرم خود خارج شوند. با توجه به ساختار مقاوم و آج عمیق، لاستیک آفرود طول عمر بیشتری نسبت به تایرهای معمولی دارد.

آج عمیق تایرهای آفرود در سرعت‌ های بالا صدای بیشتری تولید می‌کند که می‌تواند آزار دهنده باشد. این تایرها به دلیل اصطکاک بیشتر با زمین، مصرف سوخت خودرو را نیز افزایش می‌دهند. استفاده از این لاستیک در جاده‌ های معمولی، به دلیل پهن‌ و نرم‌تر بودن، می‌تواند هندلینگ و فرمان‌ پذیری خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

تایرهای آفرود به طور معمول قیمت گران‌ تری نسبت به تایرهای معمولی دارند و برای رانندگی در برف و یخ طراحی نشده‌اند و در این شرایط عملکرد ضعیف‌تری دارند.

لاستیک ران فلت

لاستیک‌ ران فلت به گونه‌ای طراحی شده‌ که حتی در صورت پنچری یا خالی شدن باد، به رانندگی ادامه دهد. این امر به دلیل ساختار جانبی تقویت‌ شده آنها است که به آن اجازه می‌دهد وزن خودرو را تحمل و شکل خود را حفظ کند، حتی زمانی که هوا ندارد.

دو نوع اصلی لاستیک ران فلت وجود دارد:

  • لاستیک‌های ران فلت با تکیه‌گاه داخلی: این نوع لاستیک دارای دیواره‌ های جانبی ضخیم‌تر و محکم‌تری است که از لبه‌ های رینگ پشتیبانی می‌کند. هنگامی که لاستیک پنچر می‌شود، لبه‌ها به نگه داشتن شکل لاستیک و جلوگیری از تماس آن با جاده کمک می‌کنند.
  • لاستیک‌های ران فلت با حلقه پشتیبانی: این نوع لاستیک دارای یک حلقه لاستیکی یا پلاستیکی است. در لبه نصب شده است. هنگامی که لاستیک پنچر می‌شود، حلقه به نگه داشتن شکل لاستیک و توزیع وزن خودرو در لبه کمک می‌کند.

پنچری ناگهانی باعث از دست دادن کنترل خودرو و تصادف میشود. لاستیک‌ های ران فلت با حفظ پایداری خودرو بعد از پنچری، این خطر را به طور قابل توجهی کاهش میدهند. این نوع لاستیک‌ در برابر سوراخ شدن توسط اجسام تیز مقاوم‌ است، به خصوص در جاده‌ هایی که احتمال وجود میخ یا شیشه شکسته وجود دارد.

با استفاده از لاستیک‌ های ران فلت، دیگر نیازی به حمل زاپاس لاستیک و جک ندارید، که این امر فضای صندوق عقب را آزاد می‌کند.

با وجود مزایای بسیار بالای این لاستیک اما به دلیل ساختار سفت‌تر نسبت به لاستیک معمولی، سواری خشک‌تر و زمخت‌تری را ارائه میدهد. به طور کلی سنگین‌تر از لاستیک‌ های معمولی هستند، که بر عملکرد و هندلینگ خودرو تاثیر منفی میگذارد. در برخی از موارد، پنچری لاستیک‌ های ران فلت قابل تعمیر نیست و باید تعویض شوند. انواع لاستیک خودرو




تفاوت لاستیک‌ تیوب‌ لس و تیوب دار

لاستیک‌ تیوب‌لس

لاستیک‌ تیوبلس برخلاف لاستیک‌ معمولی که از تیوب داخلی هوا استفاده می‌کند، بدون تیوب هوا کار می‌کند. این لاستیک‌ با استفاده از یک لایه داخلی مخصوص هوا را در خود نگه می‌دارد و مهره‌ای محکم دارد که به رینگ می‌چسبد تا از نشت هوا جلوگیری کند.

از آنجا که لاستیک‌ های تیوبلس هیچ تیوبی ندارند که بتواند سوراخ شود، در برابر پنچری مقاوم‌تر هستند. اگر جسم تیزی مانند میخ یا شیشه به داخل لاستیک تیوبلس فرو رود، لایه داخلی آن را مهر و موم می‌کند و از نشت هوا جلوگیری می‌کند. در صورت پنچری نیز به احتمال زیاد شکل خود را حفظ می‌کند که می‌تواند به جلوگیری از تصادفات کمک کند.

به دلیل نداشتن تیوب، معمولاً سبک‌تر از لاستیک‌ های تیوب‌دار هستند. این امر می‌تواند به بهبود کارایی مصرف سوخت کمک کند.

با این حال، لاستیک‌های تیوبلس معایبی نیز دارند، از جمله، گران‌تر از لاستیک‌ های تیوب‌دار هستند. برای استفاده از لاستیک‌های تیوبلس به رینگ‌های مخصوصی نیاز دارید که برای ایجاد مهر و موم هوا طراحی شده باشند. انواع لاستیک خودرو

لاستیک‌ تیوب‌دار

لاستیک‌ های تیوب‌دار، که در داخل آنها یک تیوب لاستیکی هوا وجود دارد، وظیفه‌ی حفظ هوای داخل لاستیک و تحمل وزن وسیله نقلیه را بر عهده دارد. به دلیل وجود تیوب، این لاستیک‌ ها در برابر پارگی و سوراخ شدن‌ های عمیق مقاوم‌تر هستند. پنچرگیری لاستیک‌ های تیوب‌دار ساده‌تر بوده و به ابزار و تخصص کمتری نیاز دارد. به طور کلی، لاستیک‌های تیوب‌دار نسبت به نوع تیوبلس ارزان‌تر هستند.

از آن طرف به دلیل وجود تیوب، احتمال پنچر شدن در اثر برخورد با اجسام تیز بیشتر است. وزن بیشتر تیوب، می‌تواند تا حدی فرمان‌ پذیری و هندلینگ خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. اصطکاک بین تیوب و بدنه‌ی لاستیک، می‌تواند باعث افزایش گرمای لاستیک و در نتیجه، افزایش مصرف سوخت شود. لاستیک‌های تیوب‌دار از سیستم نظارت بر فشار باد (TPMS) پشتیبانی نمی‌کنند. انواع لاستیک خودرو




برندهای معروف تولید لاستیک ایرانی

در ایران شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید لاستیک فعالیت می‌کنند که هر کدام محصولات خاص خود را با ویژگی‌ ها و کیفیت‌ های مختلف ارائه می‌کنند.

  • بارز: این شرکت قدیمی‌ ترین و بزرگترین تولیدکننده لاستیک در ایران است و محصولات متنوعی را برای انواع خودروهای سواری، سنگین و کشاورزی تولید می‌کند.
  • کویر تایر: این شرکت سابقه طولانی در تولید لاستیک دارد و محصولات آن به دلیل کیفیت و عملکرد بالا شناخته شده‌اند. کویر تایر لاستیک‌های مختلفی را برای خودروهای سواری، SUV و کامیون تولید می‌کند.
  • دنا: این شرکت از جدیدترین تولیدکنندگان لاستیک در ایران است، اما در مدت زمان کوتاهی توانسته جایگاه خود را در بازار پیدا کند.
  • یزد تایر: این شرکت در تولید لاستیک‌ های رادیال تخصص دارد و محصولات آن به دلیل کیفیت و عملکرد بالا در بازار شناخته شده‌اند.
  • ایران تایر: این شرکت نیز محصولات متنوعی را برای انواع خودروهای سواری، سنگین و کشاورزی تولید می‌کند. لاستیک‌های ایران تایر به کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه معروف هستند.



جمع بندی

یدکی اصیل عرضه کننده انواع قطعات و لوازم یدکی شیراز، لوازم یدکی ایران خودرو شیراز و لوازم یدکی سایپا شیراز است. این فروشگاه در شیراز واقع شده و به صورت حضوری و آنلاین آماده ارائه خدمت به شماست. یدکی اصیل در تلاش است تا محصولات با کیفیت و اصل را با قیمت مناسب به دست مشتریان خود در سراسر کشور برساند.

فروشگاه یدکی اصیل انواع قطعات و لوازم یدکی ماشین (پژو، پراید و…) از جمله قطعات موتوری، قطعات بدنه، قطعات برقی و الکترونیکی، قطعات تزئینی و … را عرضه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید