خرابی و تعمیر خودرو, خودرو

علت قفل شدن و گیر کردن ترمز دستی چیست؟

علت قفل شدن و گیر کردن ترمز دستی چیست؟

ترمز دستی یکی از اجزای حیاتی سیستم ایمنی خودرو است که از حرکت ناخواسته وسیله نقلیه در هنگام پارک یا توقف جلوگیری می‌کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است ترمز دستی قفل شده و به طور کامل آزاد نشود، که می‌تواند مشکلات و خطرات متعددی را به همراه داشته باشد.

در این مقاله، به بررسی علل قفل شدن ترمز دستی و روش‌های رفع آن می‌پردازیم. آشنایی با این موضوع به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز چنین مشکلی، به درستی اقدام کرده و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.




عملکرد ترمز دستی

ترمز دستی، که به عنوان یک سیستم ایمنی ثانویه در خودرو شناخته می‌شود، نقشی حیاتی در حفظ امنیت سرنشینان ایفا می‌کند. این سیستم به منظور جایگزینی موقت سیستم ترمز اصلی در شرایط اضطراری طراحی شده است و به راننده امکان می‌دهد در صورت بروز نقص در سیستم ترمز اصلی، خودرو را متوقف کند.

عملکرد ترمز دستی بر پایه یک کابل فلزی است که با کشیدن دسته ترمز توسط راننده، نیروی لازم برای اعمال ترمز را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. این فرآیند از طریق اجزای زیر انجام می‌شود:

1. دسته ترمز: این اهرم توسط راننده کشیده می‌شود و نیروی اولیه برای فعال کردن سیستم ترمز دستی را فراهم می‌کند.

2. کابل فلزی: نیروی اعمال شده بر روی دسته ترمز از طریق این کابل به اجزای دیگر سیستم منتقل می‌شود.

3. اهرم واسط: این اهرم در برخی از خودروها وجود دارد و جهت تغییر جهت و افزایش نیروی انتقالی از کابل به دیگر اجزا عمل می‌کند.

4. اکولایزر: وظیفه این قطعه، توزیع یکنواخت نیروی کششی کابل بین ترمزهای هر دو چرخ است تا از ترمزگیری متعادل و ایمن اطمینان حاصل شود.

5. ترمزها: در نهایت، نیروی انتقالی از طریق کابل و اجزای دیگر، به لنت‌ ترمز و کاسه‌ های ترمز در چرخ‌ ها منتقل می‌شود و باعث ایجاد اصطکاک و توقف خودرو می‌شود.

نحوه عملکرد دقیق ترمزها به نوع سیستم ترمز (دیسکی یا کاسه‌ای) در خودرو بستگی دارد

  • پیستون‌ های کالیپر به اهرم‌ های اضافی متصل می‌شوند.
  • با کشیدن دسته ترمز، این اهرم‌ ها به حرکت درآمده و پیستون‌ ها را فشرده می‌کنند.
  • پیستون‌ های فشرده شده، لنت‌ های ترمز را به دیسک‌ های ترمز متصل می‌کنند و باعث ایجاد اصطکاک و توقف چرخ‌ ها می‌شوند.
  • کابل فلزی به طور مستقیم به اهرمی متصل است که روی کفشک‌ های ترمز قرار دارد.
  • با کشیدن دسته ترمز، این اهرم فعال می‌شود و کفشک‌ های ترمز را به داخل کاسه‌ های ترمز فشار می‌دهد.
  • اصطکاک ایجاد شده بین کفشک‌ ها و کاسه‌ ها، چرخ‌ ها را متوقف می‌کند.



انواع قفل شدن ترمز دستی

قفل شدن ترمز دستی، چه در نوع دستی و چه برقی، می‌تواند تجربه‌ای ناخوشایند و نگران‌ کننده برای رانندگان باشد. این پدیده علل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی اجمالی آنها می‌پردازیم:

قفل شدن ترمز دستی مکانیکی یا معمولی
  • خرابی کابل ترمز دستی: فرسودگی، زنگ زدگی یا پارگی کابل می‌تواند مانع از حرکت روان آن شده و در نهایت منجر به قفل شدن ترمز دستی شود.
  • مشکل در لنت‌ ها یا کالیپرهای ترمز عقب: لنت‌ های فرسوده، کالیپرهای زنگ زده یا گیر کرده می‌توانند اصطکاک بیش از حد در چرخ‌ های عقب ایجاد کرده و باعث قفل شدن ترمز دستی شوند.
  • تنظیم نبودن ترمز دستی: در صورتی که ترمز دستی به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است حتی با کشیدن کامل اهرم، لنت‌ها به طور کامل از دیسک‌ ها جدا نشوند و در نتیجه چرخ‌ها قفل شوند.
  • خرابی پین‌ های لنت: پین‌های فرسوده یا زنگ زده می‌توانند حرکت لنت‌ ها را مختل کرده و در نهایت منجر به قفل شدن ترمز دستی شوند.
علت خراب شدن ترمز دستی برقی
  • سوختن فیوز: سوختن فیوز مربوط به سیستم ترمز دستی برقی می‌تواند جریان برق را قطع کرده و از عملکرد صحیح آن جلوگیری کند.
  • مشکل در سیم‌کشی: ایرادات در سیم‌کشی، مانند پارگی یا خوردگی سیم‌ها، می‌تواند به ارسال سیگنال‌ های اشتباه به سیستم EPB منجر شده و باعث قفل شدن ترمز دستی شود.
  • معیوب بودن سنسور EPB: سنسورهای معیوب می‌توانند اطلاعات نادرستی را به کنترلر EPB ارسال کنند که در نهایت منجر به قفل شدن ترمز دستی می‌شود.
  • معیوب بودن کنترلر EPB: خرابی کنترلر EPB می‌تواند دستور قفل شدن ترمز دستی را حتی زمانی که نیازی به آن نیست، صادر کند.

در میان خودروهای موجود در کشور، ترمز دستی مکانیکی یا معمولی از رایج‌ ترین نوع ترمز دستی به شمار می‌رود. قفل شدن این نوع ترمز دستی می‌تواند مشکل‌ آفرین و خطرناک باشد.




علت قفل شدن ترمز دستی مکانیکی

پین های گیره ترمز، به اهرم ترمز دستی متصل شده و با اعمال نیرو به لبه داخلی لنت های ترمز، آنها را به دیسک یا کاسه چرخ فشار می دهند. این فشار، اصطکاک لازم برای متوقف کردن چرخ ها و ثابت نگه داشتن خودرو را ایجاد می کند. فنرهای تعبیه شده در کنار پین ها، پس از رها کردن اهرم ترمز دستی، لنت ها را از دیسک یا کاسه جدا کرده و چرخ ها را آزاد می کنند.

فرسودگی، خوردگی یا شکستن پین های گیره ترمز، می تواند منجر به عملکرد ناقص آنها شود. در این شرایط، ممکن است لنت ها به طور کامل به دیسک یا کاسه فشار داده نشوند و نیروی کافی برای قفل شدن چرخ ها ایجاد نگردد. همچنین، در برخی موارد، پین های شکسته یا فرسوده، گیر کرده و مانع از بازگشت کامل لنت ها به جایگاه اولیه خود می‌شوند، که این امر منجر به قفل شدن ترمز دستی و عدم آزاد شدن چرخ ها حتی پس از رها کردن اهرم می شود.

قفل شدن ترمز دستی در هوای سرد مشکلی رایج است، به خصوص در مناطقی که زمستان‌ ها طولانی است. دلیل این اتفاق، یخ‌ زدگی رطوبت در سیستم ترمز است.

هنگامی که ترمز دستی را می‌کشید، لنت‌ ها به دیسک‌ ها فشار می‌آورند و از حرکت چرخ‌ ها جلوگیری می‌کنند. اگر رطوبت بین این دو قطعه وجود داشته باشد، در سرما یخ میزند و لنت‌ ها را به دیسک‌ ها چسبانده و از رها شدن ترمز دستی جلوگیری می‌کند.

کالیپرها مکانیزم‌ هایی هستند که لنت‌ ها را به دیسک‌ ها فشار می‌دهند. رطوبت می‌تواند داخل کالیپرها نیز نفوذ کرده و یخ بزند و باعث قفل شدن ترمز دستی شود.

در خودرو هایی که از ترمز دستی کابلی استفاده می‌کنند، رطوبت می‌تواند بین کابل داخلی و روکش بیرونی نفوذ کرده و در سرما یخ بزند. این امر موجب سفت شدن کابل و عدم حرکت آن شده و در نتیجه، ترمز دستی قفل می‌شود.

در سیستم ترمز دستی، اجزایی مانند لنت‌ها، کالیپرها، کابل‌ها و اهرم‌ها با یکدیگر هماهنگ عمل می‌کنند تا خودرو را در حالت سکون نگه دارند. تنظیم نبودن هر یک از این اجزا می‌تواند منجر به قفل شدن ترمز دستی و عدم امکان آزاد کردن آن شود.

در سیستم ترمز دستی معمولی، یک کابل فلزی به اهرم ترمز دستی متصل شده است. با کشیدن اهرم، کابل به لنت‌ های ترمز در چرخ‌ ها کشیده می‌شود و آنها را به دیسک‌ های ترمز فشار می‌دهد تا خودرو متوقف شود.

با گذشت زمان، کابل ترمز دستی ممکن است به دلیل رطوبت یا مواد شیمیایی، زنگ زده یا خورده شود و یا با گذشت زمان به دلیل استفاده زیاد پاره یا فرسوده شود. کابل ترمز دستی میتواند به علت ضربه یا فشار خم شود. این امر می تواند باعث گیر کردن کابل و عدم آزاد شدن کامل ترمز دستی شود.




جمع بندی

یدکی اصیل عرضه کننده انواع قطعات و لوازم یدکی شیراز، لوازم یدکی ایران خودرو شیراز و لوازم یدکی سایپا شیراز است. این فروشگاه در شیراز واقع شده و به صورت حضوری و آنلاین آماده ارائه خدمت به شماست. یدکی اصیل در تلاش است تا محصولات با کیفیت و اصل را با قیمت مناسب به دست مشتریان خود در سراسر کشور برساند.

فروشگاه یدکی اصیل انواع قطعات و لوازم یدکی ماشین (پژو، پراید و…) از جمله قطعات موتوری، قطعات بدنه، قطعات برقی و الکترونیکی، قطعات تزئینی و … را عرضه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید