خرابی و تعمیر خودرو, خودرو

5 علت خاموش نشدن ماشین بعد از بستن سوییچ

5 علت خاموش نشدن ماشین بعد از بستن سوییچ

مشکل خاموش نشدن ماشین پس از بستن سوییچ، یکی از ایراداتی است که می‌تواند رانندگان را با چالش‌ های متعددی مواجه کند. این معضل، نه‌ تنها می‌تواند منجر به تخلیه باتری و بروز نقص‌ های فنی در آینده شود، بلکه از نظر ایمنی نیز خطرات قابل توجهی را به همراه دارد.

در این مقاله، به بررسی اجمالی علل احتمالی این مشکل می‌پردازیم. دلایل مختلفی می‌توانند برای بروز این مشکل وجود داشته باشند که به طور کلی به دو دسته مشکلات مربوط به سیستم برقی و مشکلات مربوط به موتور تقسیم می‌شوند.




فهرست




در حالت عادی، با بستن سوییچ، خودرو باید بلافاصله خاموش شود. اما در برخی موارد، ممکن است شاهد روشن ماندن موتور بعد از بستن سوییچ و خاموش شدن آن با تاخیر چند ثانیه یا چند دقیقه باشیم. این اتفاق می تواند ناشی از چند دلیل مختلف باشد:

1- خرابی استپر موتور

استپر موتور چیست و چگونه کار میکند؟

استپر موتور، که با نام موتور پله‌ای نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در تنظیم دور موتور و عملکرد صحیح سیستم احتراق در خودروهای انژکتوری ایفا می‌کند. این قطعه که تحت کنترل واحد کنترل الکترونیکی (ECU) فعالیت می‌کند، با تنظیم میزان هوای ورودی به موتور، به حفظ دور موتور در حالت درجا و شرایط مختلف رانندگی کمک می‌نماید.

در حالت عادی، زمانی که کلید سوییچ به حالت خاموش (OFF) چرخانده می‌شود، ECU فرمان قطع جریان برق به استپر موتور را صادر می‌کند. این امر سبب می‌شود که دریچه هوا بسته شده و از ورود هوا به موتور جلوگیری شود. در نتیجه، احتراق متوقف شده و موتور خاموش می‌گردد.

با این حال، در صورت خرابی استپر موتور، ممکن است این فرآیند به درستی انجام نشود. علاوه بر روشن ماندن موتور، خرابی استپر موتور می‌تواند با علائم دیگری همچون نوسان دور موتور، عملکرد ناپایدار در حالت درجا، افزایش مصرف سوخت و مشکل در روشن شدن خودرو به خصوص در حالت سرد نیز همراه باشد.

عوامل متعددی می‌توانند منجر به خرابی استپر موتور شوند، از جمله:

  • آلودگی: رسوبات کربنی و جرم می‌توانند در داخل استپر موتور جمع شده و مانع از حرکت صحیح هسته شوند.
  • مشکلات برقی: قطعی یا نقص در سیم کشی استپر موتور یا ECU می‌تواند به عملکرد نامناسب آن منجر شود.
  • سایش و پارگی: فرسودگی قطعات داخلی استپر موتور به مرور زمان می‌تواند عملکرد آن را مختل کند.

تشخیص و رفع خرابی استپر موتور

تشخیص خرابی استپر موتور معمولاً توسط دستگاه دیاگ انجام می‌شود. این دستگاه با بررسی کدهای خطای ثبت شده در ECU، می‌تواند به شناسایی قطعه معیوب کمک کند.

در صورت تأیید خرابی استپر موتور، تعویض آن با قطعه یدکی سالم ضروری است. در برخی موارد، ممکن است با تمیز کردن و شستشوی استپر موتور، مشکل برطرف شود. با این حال، به دلیل ظرافت این قطعه، انجام این کار باید توسط افراد متخصص و با استفاده از ابزار و مواد مناسب صورت گیرد.




2- خرابی رله پمپ بنزین

رله پمپ بنزین وظیفه قطع و وصل جریان برق به پمپ بنزین را بر عهده دارد. عملکرد صحیح این رله برای خاموش شدن موتور خودرو پس از بستن سوییچ و جلوگیری از هدر رفتن سوخت و خطرات احتمالی ناشی از آن، ضروری است.

در شرایط عادی، هنگامی که سوییچ را می‌چرخانید و خودرو را روشن می‌کنید، رله پمپ بنزین فعال شده و به پمپ بنزین اجازه می‌دهد تا بنزین را به موتور ارسال کند. با خاموش کردن سوییچ، رله فرمان قطع برق پمپ بنزین را صادر می‌کند و در نتیجه، جریان الکتریکی به آن متوقف شده و موتور خاموش می‌شود.

عوامل متعددی می‌توانند باعث خرابی رله پمپ بنزین شوند، از جمله:

  • ورود آب یا رطوبت: نفوذ آب یا رطوبت به داخل رله می‌تواند به اتصالات آن آسیب برساند و عملکرد آن را مختل کند.
  • نوسانات ولتاژ: نوسانات ناگهانی ولتاژ برق خودرو می‌تواند به رله پمپ بنزین آسیب برساند.
  • اتصال کوتاه: اتصال کوتاه در سیم‌کشی مربوط به رله می‌تواند باعث ذوب شدن اتصالات و از کار افتادن آن شود.

تشخیص و تعویض رله پمپ بنزین

تشخیص خرابی رله پمپ بنزین توسط یک تعمیرکار ماهر و با استفاده از ابزارهای تخصصی انجام می‌شود. در صورت تأیید خرابی، رله باید با یک نمونه جدید و مشابه تعویض گردد.




3- مشکلات مربوط به سوئیچ استارت

یکی از دلایل رایج روشن ماندن خودرو پس از بستن سوییچ، نقص در سوئیچ استارت است. در این حالت، حتی پس از خارج کردن کلید از سوئیچ، برق به برخی از اجزای خودرو مانند موتور همچنان می‌رسد و باعث روشن ماندن آن می‌شود. این مشکل می‌تواند ناشی از خرابی‌های مختلف در سوئیچ استارت باشد مثل:

  • فرسودگی سوئیچ: با گذشت زمان و استفاده مکرر، اجزای داخلی سوئیچ استارت مانند کنتاکت‌ها و فنرها فرسوده می‌شوند. این امر می‌تواند منجر به عدم قطع کامل جریان برق هنگام چرخاندن کلید به حالت خاموش شود.
  • ایجاد اتصالی: در اثر عواملی مانند نفوذ آب، گرد و غبار یا ذوب شدن کنتاکت‌ها، ممکن است در داخل سوئیچ استارت اتصال کوتاه ایجاد شود. این اتصال می‌تواند باعث روشن شدن یا روشن ماندن خودرو بدون دخالت راننده شود.
  • خرابی رله استارت: در برخی از خودروها، از یک رله استارت برای کنترل جریان برق به استارت استفاده می‌شود. خرابی این رله نیز می‌تواند منجر به روشن ماندن خودرو پس از بستن سوییچ شود.

اگر شک دارید که مشکل روشن ماندن خودرو شما به سوئیچ استارت مربوط می‌شود، باید برای عیب‌ یابی و تعمیر آن به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد، تعمیر یا تعویض سوئیچ استارت برای رفع مشکل کافی خواهد بود.




4- خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن ماشین

سنسور اکسیژن نقشی حیاتی در تنظیم احتراق و کاهش آلایندگی در موتور خودرو ایفا می‌کند. این سنسور میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز را اندازه‌گیری کرده و این اطلاعات را به واحد کنترل موتور (ECU) ارسال می‌کند. ECU از این اطلاعات برای تنظیم نسبت مخلوط هوا و سوخت استفاده می‌کند.

در حالت عادی، زمانی که سوییچ را می‌چرخانید و موتور خاموش می‌شود، ECU سیگنال‌ هایی را به اجزای مختلف موتور، از جمله پمپ بنزین و انژکتورها ارسال می‌کند تا از جریان سوخت و هوا به داخل موتور جلوگیری شود.

با این حال، اگر سنسور اکسیژن خراب باشد، ممکن است اطلاعات نادرستی به ECU ارسال کند. این اطلاعات نادرست ECU را متقاعد کند که موتور هنوز در حال کار است، در نتیجه ECU به ارسال سیگنال به اجزای موتور ادامه می‌دهد و باعث می‌شود که ماشین بعد از بستن سوییچ روشن بماند.

علاوه بر روشن ماندن خودرو، خرابی سنسور اکسیژن می تواند علائم دیگری نیز به همراه داشته باشد، از جمله:

  • افزایش مصرف سوخت
  • کاهش شتاب
  • روشن شدن چراغ چک موتور

نحوه تشخیص خرابی سنسور اکسیژن

برای تشخیص اینکه آیا سنسور اکسیژن خراب است یا خیر، می توانید از دستگاه دیاگ استفاده کنید. همچنین می توانید برخی از تست های ساده را خودتان انجام دهید، مانند بررسی مقاومت سنسور یا مشاهده ی رنگ دود اگزوز.




5- خرابی سیستم ایموبلایزر

سیستم ایموبلایزر نوعی سیستم ضد سرقت است که از روشن شدن خودرو بدون کلید یا ریموت کنترل مجاز جلوگیری می کند. این سیستم با استفاده از یک کد منحصر به فرد برای کلید یا ریموت و یک آنتن در داخل خودرو کار می کند.

در صورت خرابی سیستم ایموبلایزر، ممکن است با وجود درآوردن کلید از سوئیچ، خودرو روشن بماند. این اتفاق به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • ارسال کد اشتباه: سیستم به طور مداوم کد اشتباهی را به ECU ارسال کند. ECU این کد را به عنوان کلید معتبر شناسایی کرده و اجازه روشن شدن موتور را می‌دهد، حتی اگر کلید در سوئیچ نباشد.
  • عدم دریافت کد: اگر ایراد در بخش دریافت کننده کد ایموبلایزر باشد، ECU هرگز کد کلید را دریافت نمی‌کند. در این حالت، ECU به طور پیش فرض اجازه روشن شدن موتور را صادر می‌کند، زیرا تصور می‌کند که هیچ سیستمی برای تأیید کد وجود ندارد.
  • عیب در واحد کنترل موتور: در برخی موارد، خرابی در ECU می‌تواند باعث نادیده گرفتن سیگنال‌ های ایموبلایزر شود. در این صورت، حتی اگر سیستم ایموبلایزر به درستی کار کند، ECU ممکن است اجازه روشن شدن موتور را بدون تأیید کلید بدهد.



جمع بندی

یدکی اصیل عرضه کننده انواع قطعات و لوازم یدکی شیراز، لوازم یدکی ایران خودرو شیراز و لوازم یدکی سایپا شیراز است. این فروشگاه در شیراز واقع شده و به صورت حضوری و آنلاین آماده ارائه خدمت به شماست. یدکی اصیل در تلاش است تا محصولات با کیفیت و اصل را با قیمت مناسب به دست مشتریان خود در سراسر کشور برساند.

فروشگاه یدکی اصیل انواع قطعات و لوازم یدکی ماشین (پژو، پراید و…) از جمله قطعات موتوری، قطعات بدنه، قطعات برقی و الکترونیکی، قطعات تزئینی و … را عرضه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید